فى رحاب الله



 
الرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 طريقه وضع احمر الخدود(البلاشر)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
بسنت

avatar

انثى عدد الرسائل : 24
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 08/07/2008

مُساهمةموضوع: طريقه وضع احمر الخدود(البلاشر)   الأربعاء يوليو 16, 2008 2:29 pm





طبعا لو عايزة يبان على بشرتك اللمعان والحيوية والنضارة وتبقى خدودك لونها وردي والناس تحسدك عليها يبقى مافيش قدامك إلا "البلاشر" أو أحمر الخدود وعلى فكرة أحمر الخدود مش بيتحط على الخدود وبس.. و ممكن إنك تحطيه على الجبهة والأنف والدقن لإطفاء المزيد من الجمال على الوجه وإخفاء بعض العيوب اللي ممكن إنها تكون موجودة في الوجه زي المساحات العريضة للخدود وكمان لتحديد ملامح الوجه..
وعلشان كل ده يتحقق يبقى لازم تكوني عارفة كل حاجة عن البلاشر..
علشان كذا نعرف الحين كل حاجة عنه..
أنواعه


أحمر الخدود البودرة

النوع هذا ممكن إنك تستخدميه بعد ما تحطي البودرة أو بعد ما تخلصي مكياجك خالص... ويفضل استخدام الفرشاة الكبيرة في توزيعه عن طريق توزيع اللون على عظمتي الوجه..


أحمر الخدود الكريمي

والنوع هذا من أحمر الخدود بيتميز بإنه بيكون ثابت على الوجه لأطول فترة ممكنة ده بالإضافة إلى إن لونه قوي جدا وعلشان كده بينصح باستخدامه بحذر.. وبيوضع بعد وضع كريم الأساس وقبل ما تحطي البودرة، وابدئي بعظمتي الخدين ووزعيه لأعلى.
وعلى فكرة أحمر الخدود ده يفضل إنه يوضع ويوزع على الوجه بقطعة إسفنج أو بأطراف صوابعك.
وخدي بالك إن النوع ده مش مناسب نهائي لأصحاب البشرة الدهنية.



أحمر الخدود السائل أو الجيل
والنوع هذا بيعطي للوجه اللمعان وكأنه لمعان طبيعي وممكن تحطيه بعد كريم الأساس على طول أو تحطيه على البشرة من غير ما تحطي كريم أساس لو كنتِ خارجة الصبح وعايزة جمالك يبان كأنه جمال طبيعي بدون مكياج.



كيف نختار الألوان؟؟؟
1. عليكِ أن تختاري ألوان البلاشر اللي تكون مناسبة للون بشرتك ولون مكياجك كمان.
2. يبفضل أن يكون لون البلاشر أغمق بدرجة أو درجتين عن لون بشرتك.
3. خدي بالك إن الألوان الداكنة تقلل من عيوب وجهك بينما تبرز الألوان الفاتحة ملامح وجهك.
ازاي نوزع البلاشر؟؟؟



بعد ما عرفنا الأنواع والألوان إيه رأيك نشوف اللحين طريقة وضع البلاشر لأن فيه ناس كتير بتحتار في وضعه وبيسألوا يا ترى نوزعه ازاي...
نشوف مع بعض..
1. أول حاجة تعمليها هي إنك تجيبي فرشاة كبيرة مخصصة للبلاشر وسيبك نهائي من الفرشاة الصغيرة اللي بتيجي مع علبة البلاشر وده لأن الفرشاة الصغيرة مش هتساعدك على التوزيع الجيد للون بينما تساعد الفرشاة الكبيرة على إعطاء مظهر طبيعي للوجه.
2. بعد كده حطي الفرشاة في البلاشر ثم هزيها قليلاً أو امسحي الزائد منها بأطراف صوابعك أو انفخي فيها وده علشان تتخلصي من اللون الزائد للبلاشر وبعد كده ضعي طبقة رقيقة على الخدين بداية من فوق تفاحة الخد متجهة إلى ناحية الأذن عند منابت الشعر..
وتعتبر الطريقة دي أحسن طريقة لتوزيع البلاشر.
طبعا هتسألي وتقولي ازاي أعرف أحدد مكان تفاحة الخدين ودي يا ستي علشان تحدديها كل اللي عليكِ إنك تضحكي بشدة أمام المرآة هتظهر لك تفاحة خدك.
3- بعد الانتهاء من وضع أحمر الخدود ممكن تطبطبي بس طبطبة خفيفة على خدك باستخدام منديل ورق لإزالة الزائد من أحمر الخدود كما يمكنك تقليل اللون أو التخفيف من حدته عن طريق وضع القليل من بودرة الوجه



أحمر خدود بلا أخطاء....
أهمية احمر الخدود تكمن في أنه الماكياج الذي يمنحك بشرة نضرة ووردية وأيضا يساعد في

تشكيل ملامح الوجه وتغطية كثير من عيوبها ومنحك ملامح أكثر جمالا. هذه النصائح تمنحك أحمر



خدود بلا أخطاء...
1- قد لا تناسبك درجات أحمر الخدود التي تضعينها ، فمثلا البني رغم انه لون شائع إلا انه قد يجعلك تبدين أكبر سنا، اختاري اللون الذي يكون قريبا من وجنتيك عندما تحمران بشكل طبيعي من الخجل أو من تأثير الرياضة مثلا.
2- لا تضعي أحمر الخدود على خديك بحيث يبدو واضحا في صورة خط عريض ومائل، جربي أن تضعيه بأكثر من صورة لتحصلي على لون غير واضح واضغطي عليه بأصابعك لينسجم مع لون البشرة.
3- لا تجعلي أحمر الخدود واضحا: أين يبدأ وأين ينتهي.

4- جربي طرقا جديدة في وضع أحمر الخدود وقلدي صور المجلات التي تبدو فيها بشرة العارضات وردية ورائعة، تجاهلي شكل عظمة الخدين وجربي أن تقلدي شكلها حتى تحصلي على شكل يناسبك.
5- جربي مزج ألوانك الخاصة وتجربة لونين معا خاصة الألوان التي ترين أنها لا تناسبك، عندما تمتزج بألوان أخرى تمنحك نتيجة مختلفة قد تكون أجمل كثيرا.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
طريقه وضع احمر الخدود(البلاشر)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
فى رحاب الله :: منتدى الاخوات :: منتدى جمالك-
انتقل الى: